2) Nieuwe Haven
3) Verlengde Nieuwe Haven
4) Malburger Haven
5) ASM Haven
6) Defensie Haven
7) Haven van Coers
8) Rosandepolder
9) Boterdijk
10) Onderlangs
11) Rijnkade
12) Plas van Bruil
13) Grindgat
In 1377 was er al sprake van een eenvoudige haven op de plek waar nu het kunstwerk en parkeerterrein de "Blauwe Golven" te vinden is. In 1434 werden alle krachtige mannen in de stad opgeroepen om mee te helpen aan het vergroten van de haven.
Arnhem wordt (als Arneym) voor het eerst genoemd in 893 en was oorspronkelijk niet gebouwd op de oevers van de Rijn. De rivier werd door de Arnhemmers verlegd waardoor Arnhem aan de rivier kwam te liggen.
In 1377 was er al sprake van een eenvoudige haven. Deze werd later bekend als de Oude Haven van Arnhem. In 1434 werden alle krachtige mannen in de stad opgeroepen om mee te helpen aan het vergroten van de haven. In 1603 werd een eerste schipbrug aangelegd vlak naast de ingang van de "Oude Haven".
In het filmpje (aanrader) is de haven te zien hoe de oude haven er begin 1900 uitgezien moet hebben. De 3D animatie is gebaseerd op foto materiaal van het Gelders Archief. In 1377 was er al sprake van een eenvoudige haven op de plek waar nu het kunstwerk en parkeerterrein de "Blauwe Golven" te vinden is.
In 1377 was er al sprake van een eenvoudige haven op de plek waar nu het kunstwerk en parkeerterrein de "Blauwe Golven" te vinden is.
In 1434 werden alle krachtige mannen in de stad opgeroepen om mee te helpen aan het vergroten van de haven.
De eerste havenkraan in Arnhem werd in 1449 aan de kade bij de entree van de "Oude Haven" gebouwd.
De hijs werd in beweging gezet door lopende mannen in een tredmolen.
In 1603 werd een eerste schipbrug aangelegd vlak naast de ingang van de "Oude Haven".
De schipbrug bestond uit een aantal kleine schepen met daarop een brugdek, waarover men van de ene naar de andere oever kon lopen of rijden. Als er veel ijs op de rivier dreef, werd de hele brug weggehaald en in de haven gelegd.
In 1782 werd de oude kraan, die in een gemetseld gebouw stond, vervangen door een nieuw, houten model.
In 1824 werd de houten kraan vervangen door een ijzeren stoomhijskraan, die tot aan WOII dienst bleef doen.
Aan de "Oude Haven" was o.a. het "Grand Hotel du Soleil" gevestigd met honderd kamers vanaf twee gulden per nacht en deze beschikte zelfs over een lift. Het hotel overleefde de Slag van 1944, maar brandde kort na de bevrijding af. Nu staat er een flatgebouw: 'du Soleil'.
De Oude Haven werd na de Tweede Wereldoorlog gedempt met puin van vernielde panden in de stad.
Eind 2018 heeft het "Arnhems Peil" een plan ingediend om de "Oude Haven" een nieuwe plek te geven aan de andere kant van de rivier ter aanvulling op het ontwerpbestemmingsplan "Gebiedsontwikkeling Stadsblokken Meinerswijk" (Eilanden).
EDSP TV verzorgt de nieuwsberichten op de website en mediakanalen en is verantwoordelijk voor de (video) publicaties van Arnhems Peil.
+31 (0) 6 2888 3999