ASM Haven

ASM Haven van Arnhem


De ASM (Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij) was in 1889 als reparatiewerf gesticht door een aantal plaatselijke notabelen. Het bedrijf begon met een langshelling voor schepen tot 70 meter, een kleine fabriekshaven en een handhijskraan met een hefvermogen van tien ton.


ASM Haven alias de bloedhelling

RTV Arnhem


Interessant filmpje (aanrader) van RTV Arnhem over de geschiedenis van de ASM haven. De ASM (Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij) was in 1889 als reparatiewerf gesticht door een aantal plaatselijke notabelen. Het bedrijf begon met een langshelling voor schepen tot 70 meter, een kleine fabriekshaven en een handhijskraan met een hefvermogen van tien ton.


De ASM (Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij) was in 1889 als reparatiewerf gesticht door een aantal plaatselijke notabelen. Het bedrijf begon met een langshelling voor schepen tot 70 meter, een kleine fabriekshaven en een handhijskraan met een hefvermogen van tien ton.

 

De hoofdactiviteit bestond namelijk uit de vervaardiging van scheepsmachines.

In de kleine fabriekshaven lag een langstelling en een lichtkraan die schepen met een gewicht tot 10.000 kilo kon hijsen. Al na een jaar werd de ketelmakerij vergroot en moest een hijskraan met een vermogen van 30.000 kg geplaatst worden.

 

Na verdere uitbreidingen in 1903 en 1907 werd in 1909 de fabriekshaven vergroot. Het was de eerste grootindustrie van onze stad.

 

Door de sterk wisselende waterstanden van de Rijn kon de werf geen schepen met een grote diepgang bouwen. Daarmee werd de afstand tot de grote rederijen in zeehavensteden als Rotterdam letterlijk en figuurlijk steeds groter. In 1979 moest de werf de poorten sluiten.

 

Op het werfterrein in de Stadsblokken zelf zijn alle gebouwen gesloopt. Hier en daar zijn nog kraanbanen en tegelvloeren te ontwaren.  De kelders van het kantoor en woonhuis zijn nog aanwezig, inclusief open staande kluisdeur.

 

Na het sluiten van de werf is de haven in gebruik genomen door woonbootbewoners die een ligplaatsvergunning van de gemeente Arnhem kregen.

 

In 2006 kocht het bedrijf Phanos voor zo'n 30 miljoen euro grond in het gebied om het deels te bebouwen. Phanos had in het eigen plan Het Eilandconcept voor Stadsblokken en Meinerswijk in de "Plas van Bruil" een alternatieve ligplaats ingeruimd voor de woonschepen uit de ASM haven. Dat plan moest echter het veld ruimen in het burgerparticipatieproces over de stadspolder.

 

In 2012 gaat Phanos failliet maar weet vlak daarvoor nog alle woonboten doormiddel van een kortgeding uit de "ASM Haven" te ontruimen die vervolgens door de gemeente Arnhem in de "Nieuwe Haven" een tijdelijke ligplaats aangewezen krijgen in afwachting van een permanente oplossing.

 

Kondor Wessels Projecten (KWP) nam in 2015 de terreinen van het failliete Phanos over. De curator van Phanos had inmiddels de visie "eilanden 2.0" laten ontwikkelen wat KWP omarmde. Met gebruikmaking daarvan stelde de gemeente in 2016 een uitwerkingskader op, met de randvoorwaarden waarbinnen het gebied zich verder zouden mogen ontwikkelen.

 

Arnhems Peil heeft eind 2018 als aanvulling op het "Eilanden 3.0" plan een voorstel ingediend waarbij er alsnog plek wordt gemaakt voor de woonboten uit de "Nieuwe Haven" en tevens "Jachthaven Jason".